Start - Aktualności
Aktualności

Autor: System Publikacja: 11.08.2016
Celem wspólnego przedsięwzięcia naukowców z Politechniki Śląskiej, Politechniki Warszawskiej i Uniwersytetu w Porto było opracowanie nowego materiału dla zewnętrznych elementów poszycia samolotu, które spełniałyby wymagania wytrzymałościowe stawiane tego typu konstrukcjom i jednocześnie minimalizowałyby skutki uderzeń piorunów. W wyniku prac, w które zaangażowani byli dr hab. inż. Andrzej Katunin z Wydziału Mechanicznego Technologicznego Politechniki Śląskiej (kierownik projektu), dr inż. Katarzyna Krukiewicz i dr inż. Roman Turczyn z Wydziału Chemicznego naszej uczelni, a także dr inż. Przemysław Sul i dr inż. Andrzej Łasica z Wydziału Elektrycznego Politechniki Warszawskiej oraz dr Giuseppe Catalanotti z Wydziału Inżynierii Mechanicznej Uniwersytetu w Porto (obecnie pracujący w Queen's University of Belfast), powstał nowy materiał oparty na polimerach przewodzących. Specyficzna budowa tego rodzaju związków chemicznych pozwala nadać stworzonemu przez naukowców materiałowi cechy przewodnika elektrycznego, przy jednoczesnym zachowaniu wytrzymałości i lekkości elementów poszycia samolotu. W pracach wspomagających opracowanie materiału uczestniczyli także prof. Aleksander Herega z Odessa National Academy of Food Technologies oraz dr Marcin Bilewicz z Wydziału Mechanicznego Technologicznego Politechniki Śląskiej.
Naukowcy zminimalizują skutki uderzeń piorunów
Naukowcy z Politechniki Śląskiej, Politechniki Warszawskiej i Uniwersytetu w Porto opracowali wspólnie materiał dla zewnętrznych elementów poszycia samolotu, które minimalizują skutki uderzeń piorunów. Materiał oparty na polimerach przewodzących pomyślnie przeszedł próby wysokonapięciowe i wysokoprądowe.
Celem wspólnego przedsięwzięcia naukowców z Politechniki Śląskiej, Politechniki Warszawskiej i Uniwersytetu w Porto było opracowanie nowego materiału dla zewnętrznych elementów poszycia samolotu, które spełniałyby wymagania wytrzymałościowe stawiane tego typu konstrukcjom i jednocześnie minimalizowałyby skutki uderzeń piorunów. W wyniku prac, w które zaangażowani byli dr hab. inż. Andrzej Katunin z Wydziału Mechanicznego Technologicznego Politechniki Śląskiej (kierownik projektu), dr inż. Katarzyna Krukiewicz i dr inż. Roman Turczyn z Wydziału Chemicznego naszej uczelni, a także dr inż. Przemysław Sul i dr inż. Andrzej Łasica z Wydziału Elektrycznego Politechniki Warszawskiej oraz dr Giuseppe Catalanotti z Wydziału Inżynierii Mechanicznej Uniwersytetu w Porto (obecnie pracujący w Queen's University of Belfast), powstał nowy materiał oparty na polimerach przewodzących. Specyficzna budowa tego rodzaju związków chemicznych pozwala nadać stworzonemu przez naukowców materiałowi cechy przewodnika elektrycznego, przy jednoczesnym zachowaniu wytrzymałości i lekkości elementów poszycia samolotu. W pracach wspomagających opracowanie materiału uczestniczyli także prof. Aleksander Herega z Odessa National Academy of Food Technologies oraz dr Marcin Bilewicz z Wydziału Mechanicznego Technologicznego Politechniki Śląskiej.
Realizowane wspólnie przez naukowców ze Śląska, Warszawy i Porto przedsięwzięcie otrzymało trzecią nagrodę w ostatniej edycji konkursu popularyzatorskiego INTER. Dzięki temu projekt został objęty finansowaniem przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej w ramach projektu SKILLS. Jego wyniki zostały już docenione przez międzynarodowe środowisko naukowe. Kierownik projektu dr hab. inż. Andrzej Katunin został zaproszony z referatem na temat postępów w projekcie do Stambułu na 6th International Advances in Applied Physics and Materials Science Congress & Exhibition. Referat zespołu projektowego wygłoszony podczas International Conference on Advancements in Aeromechanical Materials for Manufacturing w Hyderabadzie w Indiach zdobył natomiast nagrodę "Best Paper Award".
Mimo że projekt został oficjalnie zakończony 31 lipca prace nad materiałem opartym na polimerach przewodzących wciąż trwają. Całemu zespołowi gratulujemy dotychczasowych osiągnięć i życzymy powodzenia w kolejnych etapach realizacji przedsięwzięcia.







Więcej aktualności Mniej aktualności